|

Schrijftips: teksten voor kinderen

Teksten voor kinderen schrijven: hoe werkt dat? Is dat niet gewoon een kwestie van een makkelijke tekst schrijven? Nou, niet helemaal. Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden als je met jonge lezers te maken hebt. Ik geef je 5 schrijftips!

1. Gebruik je fantasie

Misschien een logische onder de schrijftips, maar ga los met je fantasie! Voor kinderen is niets te gek, want ze hebben zelf ook een grote fantasie. Het betekent trouwens niet dat je alleen maar moet schrijven over buitenlandse wezens, elfjes en andere dingen die niet echt bestaan. Het gaat erom dat je creatief denkt. Als je bijvoorbeeld even niet weet hoe je iets op een leuke manier moet omschrijven, bedenk dan niet alleen hoe iets eruit ziet, maar ook hoe iets ruikt, voelt of klinkt.

2. Leer kinderen een wijze les

Dit hoeft niet per se, en het past niet bij alle soorten teksten, maar je kunt het eens proberen: gebruik een moraal. Een les die je het kind wil meegeven. Zonder betuttelend te zijn, natuurlijk. Je hoeft de moraal ook niet letterlijk te noemen; hij kan heel subtiel en versimpeld aanwezig zijn. Een voorbeeld van een moraal is ‘Je moet lief zijn tegen elkaar’ of ‘Je mag niet stelen’. Door zo’n les in je tekst te verwerken, is de tekst herkenbaar en kan het kind er iets van leren. (Bekijk trouwens ook eens mijn tips voor educatieve uitjes en musea, want leren is leuk!)

3. Gebruik korte zinnen en geschikte woorden

Een pakkende tekst heeft een vlot tekstverloop. Dat houdt onder andere in dat de zinnen niet al te lang en te wollig zijn. Maar een tekst met alleen maar korte zinnen loopt ook niet lekker: wissel kort en lang dus met elkaar af. Voor teksten voor kinderen geldt deze regel ook. Ook hier zijn lange zinnen in principe geen probleem, maar zorg ervoor dat je niet teveel bijzinnen gebruikt. En blijf afwisselen, dus! En dan natuurlijk de woorden die je gebruikt: die moeten kort en simpel zijn, en passend bij de leeftijdsgroep waarvoor je schrijft. Gebruik liever geen sarcasme, gezegdes en uitdrukkingen; dat kennen kinderen vaak niet.

4. Herhaal!

Dit geldt vooral voor teksten voor de jongste kinderen: zorg voor herhaling. Het maakt het makkelijker voor het kind om de tekst en het “grote geheel” te begrijpen. Je ziet vaak herhaling in prentenboeken, zoals in “De luiaard die niet lui was”. Op pagina één staat: Langzaam, langzaam, langzaam kroop de luiaard langs een boomtak. Op pagina twee staat: Langzaam, langzaam, langzaam at de luiaard een blaadje. En op pagina drie staat: Langzaam, langzaam, langzaam viel de luiaard in slaap. En zo bestaat het hele boek uit herhaling. Het zorgt ervoor dat het kind op een gegeven moment zelf al kan raden dat de luiaard… juist, heel langzaam is. 

5. Gebruik humor

Door humor blijven kinderen beter geboeid. Dat geldt voor kinderboeken, maar ook voor informatieve teksten. Geef je personages gekke namen of uiterlijkheden. Verzin een verhaal waarvan kinderen moeten giechelen, omdat er dingen gebeuren die stiekem helemaal niet mogen. Laat de personages dommige of ondeugende uitspraken doen. Schrijf je een informatieve tekst? Vertel grappige weetjes waardoor de informatie blijft hangen. Je zal zien dat kinderen een grappige tekst veel beter onthouden.

Meer schrijftips voor kinderteksten?

Heb je de smaak te pakken? Voor Frankwatching schreef ik een blog over teksten voor kinderen. Daarin vind je de tips van deze pagina én nog een heleboel extra zaken waar je rekening mee moet houden. Lees mijn blog op Frankwatching. 

Vergelijkbare berichten

7 reacties

Reacties zijn gesloten.